تبلیغات
خط عشق، عشق خط - درباره ی حمید عجمی
چهارشنبه 25 شهریور 1388

درباره ی حمید عجمی

   نوشته شده توسط: محمد رجائی    

حمید عجمی متولد 1341 در تهران است. او در سال 56 وارد انجمن خوشنویسان شد و مدت چهار سال شاگرد استاد كیخسرو خوروش بود. پس از آن حدود هشت سال شاگرد استاد غلام حسین امیرخانی بود. مشوق اولیه عجمی برای خوشنویسی، پدرش بود. حمید عجمی پس از جنگ، فكر اصلی خود كه سالها بود در ذهن داشت را دوباره زنده كرد، ولی تا سال 75 اتفاقی نیفتاد و سرانجام در این سال بود كه خط معلی پا به عرصه وجود گذاشت. از آن هنگام تاكنون، عجمی و خط ابداعی اش، با انتقادهای شدیدی مواجه شده اند، اما او همچنان به كار ادامه می دهد.

حمید عجمی

خط معلی را بسیاری می شناسند یا حداقل آن را دیده اند؛ خطی كه با نام حضرت علی (ع) عجین شده.  حمید عجمی، خطاطی كه برای اولین بار معلی نوشت و این خط را ابداع كرد.

        نمومه خط حمید عجمی       نمومه خط حمید عجمی      نمومه خط حمید عجمی      نمومه خط حمید عجمی

                                           به نام امیر مومنان
       حمید عجمی نام خطش را از نام حضرت علی (ع) وام گرفته. او یك بار در مورد چگونگی نامگذاری این خط گفته بود: من در آن دوره ای كه خط معلی را شروع كرده و كار كردم، چون از وجود مبارك حضرت امیر متاثر بودم و به این شخصیت بزرگ در تاریخ، همیشه یك حس خاصی داشتم و همواره بحث وجود مبارك ایشان در منزل ما بود، یقینا من همه جانم، شیفته وجود ایشان بود. در آن دوره هم سعی كردم هرچه دارم درواقع در راستای وجود ایشان هزینه كنم.


                     آنچه نتوان داد، جز دست محبان، این دل است
                    

                      و آنچه نتوان ریخت، جز در پای خوبان، آبروست


       به همین خاطر است كه آن دوره تنها چیزی كه داشتم و می توانستم از سر ارادت عرضه اش بكنم، این بود كه نسبت به وجود مبارك حضرت امیر (ع) یك چنین واكنشی نشان بدهم. در حقیقت امدادهایی كه در جانم مهیا می شد و از وجود مبارك ایشان كسب می كردم، باعث شد خط معلی از وجود ایشان نشات گرفته شود .
       خط معلی برخلاف خطوط دیگر كه بیشتر، حالت مهر و ناز دارند، هم خشم دارد و هم مهر. هر دو جلوه را در این خط می توان دید. عجمی معتقد است كه این دگرگونی و جامعیت را نیز از ابعاد مختلف شخصیت حضرت علی (ع) وام گرفته. او می گوید: حضرت امیری كه من مطرح می كنم، او نیست كه امام اول شیعیان است. از آن زاویه می شود صورت علی بن ابی طالب (ع) و در صورت، صفت مطرح می شود. نه اینكه در سیرت، صفت مطرح نباشد، منتها مشهود نیست. من درباره علی بن ابی طالبی صحبت نمی كنم كه هزار و چهارصد سال پیش آمد كه بگوییم: او شجاع بود و دیدند، مهربان بود و دیدند، شمشیرزن بود و دیدند...؛ در مورد حقیقتی حرف می زنم كه همه عالم از او متولد شد. حالا به علی بن ابی طالب (ع) بگوییم پیامبر اسلام (ص) فرقی نمی كند، بگوییم امام محمد باقر (ع) فرقی نمی كند، بگوییم امام زمان(عج) فرقی نمی كند. این حقیقتی ست كه ظاهرش تابع باطنش است، به عنوان حقیقت محمدیه كه در اول عالم متولد شد و وقتی نور او تابید، همه انبیا و اولیا سمت حضور پیدا كردند. بعضی اوقات اشتباه می شود كه من می گویم عنایت علی بن ابی طالب (ع) است، به این معنا نیست كه چون من ایشان را دوست داشتم، لطف كردند و معلی به وجود آمد؛ نه، باطن تمام خوشنویسی ما به علی بن ابی طالب (ع) برمی گردد. اصلا از جنبه صوری هم ایشان اولین كاتب وحی بوده اند و از جنبه باطنی هم، ظاهر و باطن همه عالم نشات گرفته از وجود ایشان است.

                                          نمومه خط حمید عجمی


       موهبت حضرت امیر (ع) و نور وجود ایشان است كه وجود می بخشد به هر مكتوبی. وجود در چهار عالم محقق می شود: عالم علم (در ذهن)، عالم عین (عالم خارج)، عالم لفظ و عالم كتابت. وجود، نور است و از روز ازل تابید و او در هركدام از ساحت های چهارگانه وجودبخشی كرد؛ یعنی نمی شود صد سال بعد كسی خطی پیدا كند و بگوید من در وجود مثلا بودا فانی شدم و یك خط سنتی آفریدم. اگر ریشه یابی كنیم، حقیقتش به علی بن ابی طالب (ع) برمی گردد. من هم برای اینكه این حقیقت را به لفظ دربیاورم، ناچار بودم كه نام ایشان را بیاورم، چون نام، معنا را تداعی می كند. شما در همین مملكت موقع خداحافظی می گویید یاعلی نمی گویید یا مهدی. وقتی می خواهید بگویید پول برای من مهم نیست یا ارزش كار تو خیلی بالا بود یا اینكه تو آدمی لوطی هستی و خیلی مردی، به آن طرف می گویید: یا علی ؛ یعنی این صفات همه در وجود این انسان بوده و شما با یك كد حرفت را می زنی. من هم چیزی را از جایی آورده ام كه هرچقدر بررسی می كنم، می بینم صفاتش به صفت ایشان برمی گردد. به من می گویند از كجا آوردی؟ می گویم: علی بن ابی طالب (ع) و اصل ماجرا همان حقیقت است كه مستتر یا به عبارتی بسیار مشهود است . اما در باب اینكه گفتید كه مثلا خط شكسته همه اش مهر و ناز است، هر شیوه ای از یك ضلع خاص تجلی می كند. در انبیا و اولیا هم همین طور بوده است؛ به موسی می گویند كلیم الله، به عیسی می گویند روح الله و به پیامبر ما می گویندحبیب الله (ع)؛ معنی اش این نیست كه صفات پیامبر ما در عیسی و موسی (ع) نبوده است. از یك زاویه حضرت عیسی (ع) مطرح می شود و از یك زاویه حضرت موسی (ع). تا اینكه پیامبر آمد و فرمود همه صفات انبیا را من بتنهایی دارم. در جسمانیت من جلالیتی نهفته و در جلالیت من جمالیتی نهفته است. هنرها هم هركدام از زاویه ای به حقیقت نگاه می كنند. چون ما شرایط خاصی را پشت سر گذاشتیم و دچار فریادهای نهفته شدیم، وجه حماسی معلی بالاتر از خطوط دیگر است. این است كه شما وقتی می خواهید بنویسید: انا اقمت السموات بامر ربی یا خمرت طینه آدم بیدی یا مالله آیه اكبر منی می بینید كه معلی برای بیان حرف های بزرگ و فریادهای نهفته مناسب تر است. مثل تفاوت شعر فردوسی و سعدی؛ این شرایط زمان است. در زمان جنگ، هر شاعری در هفته یك رباعی یا دوبیتی درباره جنگ می گفت، ولی بعد از جنگ، كم كم افول كرد و بعدها آمدند كار شهید را خلاصه كردند در مهرورزی او نسبت به حضرت حق. امروز عاشقانه می گویند و آن روز حماسی می گفتند.

                                       نمونه خط حمید عجمی


حمید عجمی معتقد است كه دیگر خطاطان هم از عنایت حضرت علی (ع) استفاده می كنند. او می گوید: شما وقتی احوالات خوشنویسان و قدما را بررسی می كنید، می بینید كه بزرگان ما مثل سلطان علی مشهدی یا میرعماد یا بعضی از بزرگان در بعضی جاها اشاره كرده اند كه ما هر جایی كه در كار خوشنویسی دچار معضل می شدیم، نیت می كردیم و سه روز به احترام حضرت امیر (ع) روزه می گرفتیم و ایشان را در خواب می دیدیم و ایشان مشكل ما را در خواب حل می كرد. این شد كه من با دانستن حقایقی كه در بطن كار خوشنویسی ست، متوجه شدم كه حقیقت خط معلی از كجا آمده. بر همین اساس، نام خط معلی را از نام حضرت علی گرفتم و اسم آن را گذاشتم معلی ؛ خطی كه درواقع برتری یافته از یك وجود اعلی كه به نوعی همان علی اعلی ست كه در عالم تجلی كرده است .

منبع: http://takban.blogfa.com


برچسب ها: حمید عجمی ، خط معلی ، مخترع خط معلی ،

What do you do for a strained Achilles tendon?
شنبه 1 مهر 1396 09:00 ق.ظ
Thanks for sharing your thoughts. I truly appreciate your efforts and I am
waiting for your further post thank you once again.
What is the tendon at the back of your ankle?
جمعه 17 شهریور 1396 04:02 ب.ظ
great points altogether, you simply gained a logo new reader.
What would you recommend in regards to your submit that you just made some
days in the past? Any positive?
Mallory
دوشنبه 9 مرداد 1396 08:56 ب.ظ
When I initially commented I clicked the "Notify me when new comments are added"
checkbox and now each time a comment is added I get three emails with the same
comment. Is there any way you can remove people from that service?
Bless you!
free std testing clinics near me
دوشنبه 5 تیر 1396 01:12 ق.ظ
چلیپا از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن دلنشین در آیا
واقعا حل و فصل درست با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر جملات شما قادر به من مؤمن متاسفانه فقط برای
کوتاه در حالی که. من با این حال کردم مشکل
خود را با فراز در مفروضات و یک خواهد را سادگی به پر کسانی که معافیت.
اگر شما که می توانید انجام من می بدون شک بود مجذوب.
http://nidaalwin.weebly.com/blog/hammer-toes-cause-and-treatment-solution
یکشنبه 4 تیر 1396 02:53 ب.ظ
Inspiring quest there. What happened after? Thanks!
Quinn
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 01:00 ق.ظ
Hi there are using Wordpress for your site platform?
I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do
you require any html coding knowledge to make your own blog?
Any help would be really appreciated!
Bernice
سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 10:18 ق.ظ
Whats up very nice blog!! Guy .. Beautiful .. Wonderful ..
I'll bookmark your website and take the feeds also?
I am satisfied to seek out a lot of useful information here in the put up, we need work
out extra strategies on this regard, thank you for sharing.
. . . . .
BHW
شنبه 12 فروردین 1396 10:53 ق.ظ
I couldn't resist commenting. Well written!
طهورا
دوشنبه 29 مهر 1392 04:58 ب.ظ
با سلام می شود به ما هم یاد بدید؟
با تشکر
پاسخ محمد رجائی : سلام. با عرض معذرت از اینکه با تاخیر جواب میدم.
اگر خیلی تمایل دارید میتونم کلاس یکی از شاگردان استاد عجمی رو بهتون معرفی کنم. در صورت تمایل ایمیل بزنید.
مهدی
شنبه 26 دی 1388 08:47 ب.ظ
kheili khube ke hanuz too vojude kasaei mesle mohammade aziz eshgh be honar va be khosus khat ke ba akhlagh va mazhab ham gere khorde zendas
dooset daram aziz
مظاهر
شنبه 26 دی 1388 07:54 ب.ظ
دانلود آثار استاد اعجمی بصورت وکتور در وبلاگ اینجانب :
WWW.mazaherdesigner.blogfa.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر